29 April 2011

dialog dengan mama

Semalam aku cek result matriks dan dapat dekat melaka. Alhamdulillah bertambah PILIHAN aku now tunggu UPU pulak, nak diceritakan masa tengah sarapan makan kueh epok-epok kat dapur, tetibe hati tergerak nak beritahu mama pasal aku dapat matriks tu, selalunya aku tak btau ape2 pun psl twaran yg aku dapat even psl interview spa, tak tahu kenapa, ayah ngan mama tahu pun sbb surat sampai, jahatkan aku? jadi, aku ckp ngan mama camni

ewan: mama wan dpt matriks .... dekat mela...
belum habis ayat aku mama dh cantas
mama:tak payah la wan msuk mtriks tu, amek kesihatan ni je
ewan:mmg la tapi wan belum terima lagi
mama:tak payah, kau tgk anak kawan ayah dia dh masuk U dh bayar yuran brpe ribu sanggup kluar nk masuk KKM ni. matriks tu tak mnjamin kerja lagi, skrang dia dh kahwin kerja kat BP lagi.
ewan:memangla itu kalau dapat , kalau tak?
mama:sbb tu kene doa byk2 jgn harap ayah ngan mama je nk doakan.

*nada dan gaya mak aku cakap mmg TEGAS gilerr, dan itulah cara orang melaka ckp.. kdg2 terfikir kenapa mama tak bole nk slow talk ??

aku terus bla dari dapur.

jadi mmg tak kasi aku masuk la, bukan aku nk msuk pun matriks ni, ini juz pilihan yg aku ada. kalau upu x dapat, spa pon x aku still ada matrix tp kalau dh tabole masuk camne? org kata kita kene fikir +ve, yeahh  aku mmg rasa aku bole buat dlm iv spa tu nt tapi aku mmg suka fikir benda2 yg -ve juga

seandainya dah tertulis di luh mahfuz, aku tak dapat pass iv ni macam mana ek? pilihan ape yg aku ada lagi .. mama skrg anggap aku juz ada satu pilihan je , iaitu KKM . takpe tgk UPU .. aku kena doa byk2 , terfikir lagi aku mcm mana doa aku nk termakbul? aku bukan hamba Dia yg alim, warak tapi susahla camni dan aku fikir lagi MACAM MANA?

macam mana aku
1. nak bersihkan diri dari dosa2 lampau
2. khusyuk dalam solat
3. jadi budak baik

aku sedar byk benda yg aku tak tahu lagi2 pasal agama, kata orang ilmu itu sangat luas, ia seperti buih-buih dilautan tapi ilmu tanpa amal juga adalah seperti pohon yang tak berbuah. aku tak nak jadi orang keempat dan kelima. mcm mana? kalau dulu kat kem masa plkn hari2 ada tazkirah boleh la aku dgr smbil lena ,dapat jugak aku input2 baru, terbasuh jugak otak dan raga aku .. bersih la jugak tapi sekarang siapa nk bagi tazkirah kat aku ? TIADA . aku kena cari sendiri search internet. smlm aku search pasal khusyuk dlm solat, sgt susahkan nk khusyuk? aku tertanya lagi apa yg kita rasa kalau kita khusyuk masa sembahyang? cerita lain, semalam kat fb membe aku ada kata saje2 la suruh al-mulk sblom tido, bende ni mase kat samura dulu tiap2 mlm kena buat, dia saje2 update status mcm tu.. diorang HAFAL al-mulk tu aku x  n kata baca ayat kursi bole la.. dan dia suruh aku bukak majlis dan kwn dia kate tutup majlis pon pnting gak. aku tertanya2 majlis apa? dia kata majlis nk baca al-mulk la.. err aku rasa eh ada majlis ea? Ya Allah, bodoh betul aku ni, malu pun ada gak.. takpe wan kau belajar lagi .. "Read more learn more"hahaha .. adaptasi dari iklan milo: "play more learn more"


p/s: cerita asal pasal matriks , tetibe ending psl agama .. nmpk sgt aku ni x reti menulis .. bongok betul ! sorry readers :)


Islam Agamaku !

2 comments:

  1. salam wan :) nak mncari tu mmg susah. yg pnting niat ade, kite buat je k :) crikla blog2 + bukak lmn web psl islam. insyaAllah hati kite kuat. bykkn baca tafsir. :) (ak share mcm pe yg ad org ajar ak) & kau niat la, lau kau dpt KMM, kau akn brubah to a better person kan ;) chayok wan ! Allah tau yg terbaik utk kita. mak kau sbnrnya risau kan msa dpn kau je tu. :) moms know the best for their children. chayoks2!

    ReplyDelete
  2. wasalam ayu :) mekaseh byk222 k.. jadi, ayu kenela kongsi bgtau apa yg wan x tahu spaya wan dapat tahu benda yg wan tak tahu and wan dpt beritahu orang lain yg mungkin tak tahu.. in other words "ilmu yg bermanfaat" hehehe sengal aku nie.. mama aku mmg camtu prangai dia ,,haha dh faham dah ,, THANK U sbb comment

    ReplyDelete