23 April 2011

mama punya pasal

sebuah sketsa di dalam rumah tak berapa besar,

aku pergi dapur nak makan tengah hari walaupun jam dah pukul 4 lebih, angkat tudung saji nampak ikan tapi x de isi tulang je tinggal, huh aku ape ag pegi cari mama nak explanation haaaha

wan : mama, tulang ikan tu nk bagi kucing mkn ea? kita mane ad kucing lagi

mama: tula padan muka sape suh x mkn awal2

wan : aku sentap terus msuk bilik

tiba2 aku dengar mama jerit " wan kalau nk makan pegi goreng ikan ad dlm peti sejuk "

huh, belom pernah ak goreng ikan ,tp goreng keropok , nasi , ayam A1 nugget tu penah la , tp lapar punye pasal aku pergi dapur amek ikan hidupkan api , kuali dh ade mnyak suh aku letak je ikan dlm tu pastu mama dtg sound aku

mama said:  tula keje x senunuh , mnyak belom panas dh diletak ikan

wan balas: cmne nk tau mnyak dh panaas? *soalan bodoh*

mama said: cuba kau letak tangan kt kuali rase? *nada sinis*

wan balas: *terkena suda* jadi ak guna concept specific heat capacity , aku tunggu 5 minit sambil tu p tgok tv , kompom la mnyak panas kan kan kan?

Pastu letak ikan dua ekor pastu meletop pulak, bkn ikan meletop bunyi minyak terpercik , goreng- goreng dah x serupa ikan dah, kepala tanggal , ekor terkopek , kulit tersiat aku balik2 kan ikan tuh, tapi takpela utk aku mkn bole kot, orang len lari jauh selera kang , as the result, dapat jugak aku mkn "tengah hari" ..


Jadi sebelom tidur ni nk muhasabah diri sikit la, aku terigat psl ptg td apa yg aku buat  and aku tersedar something ,

bukan senang seorang ibu nak sediakan masakan yang sedap HARI-HARI walaupun mereka dh expert, kadang2 mama dh buntu nk masak apa smpai tye aku sendiri " wan, ayam tu nk masa apa?" aku jenis x nk susahkan mama aku suruh goreng je , janji makan sudah , ptg tadi aku dpt rasa walau hanya goreng ikan , pun nk pkai teknik jgn men bedal je nk goreng , mama punya pasal wan dpt belajar and camne lah nt kalau dh duduk study sendiri, mungkin instant noodles aka maggi yg akan  dicari gak ,

SO, hargai masakan mama atau ibu atau mak atau umi atau bonda masing2 walau kdg2 terlebih gula , garam , minyak dsb ok !

2 comments:

  1. wahh bagunye tok wan ni :) tergelak cucu baca keadaan ikan tu. haha.

    thank you ibu for the meals :')

    ReplyDelete
  2. hahah, pandaikan aku goreng ikan?? wa3
    "welcome nenek" ibu said

    ReplyDelete